When social becomes biological: The effect of different physical education curricula on motor and physical development of highschool girls
Ključne besede:
srednja šola, izobra`ževalni programi, dekleta, telesne značilnosti, gibalne sposobnostiPovzetek
V prispevku predstavljamo razlike v nekaterih morfoloških in motoričnih spremenljivkah srednješolk glede na vrsto izobraževalnega programa: gimnazijsko, srednjetehnično in poklicno. V raziskavo je bilo vključenih 17.424 deklet, od tega 8.910 gimnazijk, 6.226 dijakinj srednjetehniškega in 2.288 dijakinj poklicnega izobraževanja. Podatki so bili zbrani v okviru podatkovne zbirke Športnovzgojni karton. Razlike glede na vrsto programa smo izračunali za 11 merskih spremenljivk z analizo variance in t-testom, z diskriminantno analizo pa smo ugotavljali, katere spremenljivke najbolj ločijo skupine pri 16., 17. in 18. letih. Razlike med posameznimi skupinami so statistično pomembne prav v vseh morfoloških in motoričnih spremenljivkah. Gimnazijke imajo boljšo morfološko strukturo kot drugi dve skupini, dijakinje srednjetehničnega in poklicnega izobraževanja pa se v morfološki strukturi med seboj razlikujejo v manjši meri. Razlike so verjetno posledica različnih socio-ekonomskih okolij, ki vplivajo na kakovost prehranjevanja. V vseh motoričnih spremenljivkah so dosegle najboljše rezultate gimnazijke, dijakinje srednjetehničnega izobraževanja pa so dosegle boljše rezultate od dijakinj poklicnih šol. Razlike so posledica dejavnikov, ki se vključujejo pri realizaciji motoričnih programov, verjetno pa tudi manjšega števila ur športne vzgoje v programih poklicnih šol.