Anthropological and Didactical Evaluation of the Implementation of Nine-year School in the Context of Slovene School Development
Ključne besede:
transmisijska paradigma šole, transformacijska paradigma šole, kritično mišljenje, učenje, osnovna šola, pedagoška antropologijaPovzetek
Razvoj šole v smeri parcialne ali celovite, transmisijske ali transformacijske, mehanske ali holistične paradigme je odvisen od odgovora na osnovno antropološko vprašanje, ali šola vzgoja in izobražuje razdvojeno, individualno človeško osebnost ali celovito in integrativno. Vprašanje je, ali je odprt, omejen in smrten človek lahko celovit. Celovitemu človeku ustreza le celovita edukacija. Naš namen je presoditi, ali je kurikularna reforma, ki se je končala 1999, izpostavila korenit antropološki preobrat od razdvojenega k celovitemu človeku, ki se zrcali v odnosu med še obstoječo osemletno in novo nastajajočo devetletno osnovno šolo.
S primerjavo učnih, poučevalnih in mišljenjskih stilov v osemletki in devetletki na izbranem, manjšem slučajnem vzorcu 3 devetletk in 3 osemletk smo skušali ugotoviti, ali so se značilnosti transmisijskega modela šole že v čem spremenile in v čem naj bi se, da bi človek kot homo educator in homo educandus, poučevalno in učeče se bitje lahko pojavljal celoviteje.
V transformacijski šoli bodo poučevalni stili postavljeni v vlogo učenja v najširšlem smislu z uporabo takšnih fleksibilnih stilov poučevanja, mišljenja in učenja, ki vključujejo več ravni bivanja in ne le eno npr. racionalno ali empirično. Izhajali smo iz opazovanja didaktičnih izvedb oz. izboljšav pouka enega naravoslovnega, družboslovnega in jezikoslovnega predmeta na omenjenih šestih šolah, pri čemer smo se opirali na interpretacijo empiričnega raziskovalnega instrumentacija kot so ankete in intervjuji za učitelje in učence.
Večina osnovnih šol v Sloveniji je trenutno še osemletk. Kurikularna reforma se še ni prav prijela. Zato enoznačnega odgovora na zastavljeno vprašanje še nimamo. Spodbudno pa je, da je mogoče opaziti znamenja transformacijskih procesov že znotraj osemletne osnovne šole, čeprav je verjetno, tla je transmisijski model zaradi znanih pogojev še prevladujoč.